recept på semlor







Här jobbar Johanna och jag i köket. Men nu är hon med kompisar, såklart, och jag är själv i köket. Idag bakade jag super-goda semlor. Nu är det filmer igen på fyran, två stycken. Det är storm ute, så vi blir inne idag.
Här är receptet:
75gr smält smör
3dl ljummen mjölk
50gr jäst
½dl socker
½tsk salt
½tsk stött kardemumma
1tsk bakpulver
9dl vetemjöl (jag tog mindre)
1 uppvispat ägg till pensling

Värm mjölk till 37C. Smält smör och häll i. Lös upp jäst degvätskan. Rör ner socker, salt, kardemumma, mjöl med bakpulver i. Arbeta degen smidig. Jäs ca 40min.
Ugn 250C Knåda degen på bakbordet och rulla ca 12st bullar. Lägg på bakplåtpapper och jäs igen ca 30min.
Vispa ägget och pensla bullarna.  Grädda i 8min. Låt kallna under handduk.
Jag köpte färdig mandelmassaröra.

Kommentera här: