Reseblogg 1999

Nu är det redan sommar och semester igen, skit vad åren går fort. Vi tog de två båtarna, så vi hamnade i Tyskland. Det blev dyrt, Alexandra handlade mycket på Puttgarden-båten.

Vi körde till en rastplats i Tyskland som heter Stillhorn, det blev mat där, innan vi körde vidare. Därefter körde vi 75mil till Kassel, och övernattade. Lika mycket körning nästa dag, 74 mil till rastplatsen Jura.  Det är verkligen hett i Frankrike.

Vi körde till Beziers, där vi åt mat, fortsatte sen till Vinca, där vi sov över, på en camping. Tro det eller ej, men nu stack vi upp till Andorra, där ska ju va så billigt, måste kolla. På denna franska sida upp, var vägen hyfsat bra. Vacker natur och utsikt.

Det var verkligen billigt. Jag rökte, på den tiden, köpte 5st. limpor. Fritidskläder..Nike, Adidas, blev det också. Men ni ska tro vi var trötta tidigt, av värmen  och handlandet. La oss tidigt.

Hann knappast somna, då några bankande på dörren. Berättade att vi inte fick sova över. Det var till att gå upp och köra vidare.

När vi kom till tullen, blev vi såklart stoppade. De gick in med ficklampor och kollade överallt. Gissa om det kom lite i mina byxor, så rädd jag var. Alexandra blev döds-förskräckt, hon låg och sov, när hon fick ljuset från ficklampan i facet. Äntligen blev de klara och vi kunde köra med ciggen, de inte hittade.

Resan från Andorra, gick sämre.  På den spanska sidan, var vägen hemskt dålig. Bromsarna luktade brännt, här var fin utsikt, men hemsk väg. Nästa dag startade vi, på väg till Blanes, där vi var i fjol på Costa Brava kusten.

Kom fram vid kl. 12 då det var varmast. Alexandra rusade ut i havet och vi packade upp. Drack öl som vettvillingar, men gott är det i värmen. På kvällen var vi yra, när vi la oss, hahaha …sov gott

Campingen heter  ”El`Pinar” så jag gick och köpte vars en keps med campingens namn, bara för att smälta in. Nu följde dagar med bad och sol. Härliga slappa dagar: semester.

En lördag kom våra vänner, familjerna från Åhus. Som vanligt skulle de hemåt när vi kom ner. Nu skulle vi vara tillsammans några dagar på campingen.  Barnen var mest i poolen om dagarna, vi var vid havet, såklart turades vi om att vara hos barnen. Nu blev det sena kvällar, la oss sällan innan tolv, som vi pratade. Jättekul, ibland var barnen på disco, som campingen hade.
 Vi fick smak på en god sangria, den testade vi varje dag, mmm, Värme hade vi så det räckte, 27C i vattnet och 35C i luften, så ni fattar ju att vi behövde vätska, hmmm Efter 6dagar skulle de lämna denna underbara plats. Mot Sverige. De körde och ringde dagen efter från Citti i Tyskland.

Kvällarna blev inte så sena, när de hade kört. Jag blir så trött av värmen och ville sova. Alexandra sov innan hon lade huvudet på kudden. Varje vecka åker eller går vi på marknader, jag bara älskar dem. Här är mycket uppträde  på campingen, ex. Grease, flammencodans, disco.

Till slut tröttnade vi, att bara lata oss. Så vi gick och hyrde en bil. Det kostade 6.000pts Vi körde in i landet och in i en massa byar. Hamnade i en by som heter Beda. I hela byn fanns  affärer med porslins serviser, skålar, mm. Jag köpte till slut: mattallrikar, assietter, 4st. skålar i olika torlekar. Jisses, det var rena julafton. J

Efter detta, körde vi till ett stort varuhus i Santa Sussana. Ja…det var så stort att personalen, åkte inlines. Jag skojar inte!!! Vi avslutade dagen med att titta på solnedgången på utsikts-berget, innan Blanes.  Hem med varor, nu skulle vi sova svalare inatt. Affe hade köpt två fläktar.