hundblogg

lite om valpar, finns ju massor att lära dem
När de ska gå i koppel, så lek fram det, var rolig men bestämt tonfall när den drar i kopplet, så den fattar...okey...så får jag inte göra. Inte ryta nej, när den drar i koppel, absolut inte. Nej, bara bestämt a..a  inte såååå.
Men senare när du är ute o går med valpen, med störning av andra hundar.  hrmm...a  a litet ryck i koppel. Va lugn själv, visa att det intresserar inte oss. titta rakt fram o gå.
Biter däremot valp i koppel, ta lätt i nackaskinnet, säg med mörk röst, Nej..
när den släpper, ljus röst....duktig o leksak.
 
Långt innan koppelträningen börjar man med halsband.
Jag började inne i hallen med koppel träning på Happy. Han drar inte i koppel, då gör det ju ont på mig. Sen gick vi runt i trädgården, alltid lugnt, samma plats, en tid. Vi lekte och stimma efter jag tränat, aldrig i koppel.
 
Ett bra tips, ha valpen på golvet i bilen. Vissa hundar gillar inte när allt går så snabbt förbi, när de ser ut. Okey, inte lätt med en Grandis, men min Golden satt på golvet, senare köpte vi en Kombi bil.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: