em

En fin dag, hundarna och Affe har varit ute. Jag kommer ut i morgon, när Annika och jag ska till sjukhuset.
Jag ska till ortopedtekniskan, där John ska göra vid min  sko, så det blir bra att gå.
Kakan jag bakade igår blev god, men jag ringlade inte över glasyr.
Här kommer receptet:
 
Monkey Bread   175C i 45min.
25gr jäst
1.25 dl mjölk  rumsvarm
1 st ägg
1 st äggula
1 dl strösocker
7,5 dl vetemjöl
0.5 tsk salt
100 gr margarin  rumsvarmt
 
Fyllning:
2.5dl strösocker
2msk malen kanel
100gr margarin
 
Glasyr
3dl siktat florsocker
0.25- 0.5 dl mjölk
 
Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölk ägg äggula socker ca 7dl vetemjö. Använd det andra om det behövs.
Blanda salt och margarin...lägg ner i bunken. Knåda degen i 10min. Låt jäsa 1½ timme.
Smält margarin. Blanda socker o kanel.  Detta har du i två skålar
Smörj en springform, ca 22cm
Rulla små bollar av degen. ca 3cm. Sen doppar du varje boll i smält marg. och sen i socker o kanel
Börja att täcka botten, jobba dig uppåt.
Täck med plastfilm och jäs i 1timme
Grädda i 175C i 45min. Täck med folie om den mörknar för mycket.
Vispa glasyren och ringla över när kakan har svalnat.
 
 
 
 

Kommentera här: