Söndag

Jag har inte många foto att visa, men ni kan få receptet på mitt morotsbröd
Skitväder med blåst, regn, snö....
Tur det var Vasaloppet idag att titta på
Affe och Alex gick med hundarna 1 h
Hos Alex. Sååå Tom var nöjd 
Sanna har varit här ett par dagar och gått ut med honom...

Recept  ett stort bröd eller två mindre

5 dl vatten. 37 C
50 gr jäst
salt
3 dl rivna morötter 
3 dl grovt rågmjöl
8-9 dl vetemjöl special
Eller vanligt vetemjöl 
1 dl matolja

Smula jästen, häll över vatten  37 C kör tills jästen löser sig
Blanda i salt, morötter,olja och grovt rågmjöl. Lite vetemjöl i taget kör maskinen eller knåda
Låt jäsa i 45 min
Ta upp degen, knåda, forma till bröd
Jag lägger degen i två sockerkaksformar
Jäs 30 min. Sätt på ugn 225C
Snitta brödet och grädda 25-30 min
Svalna på galler. Lycka till😀


Gose pågen







Kommentera här: