hund o söndagsmys

Affe har kört till jobb och satt mig i soffan. Når allt jag behöver, tills Annika kommer och lägger mig. Hoppas, jag inte blir kissnödig, haha
Lite mer om hund: Själv gillar jag klicker-träning. Det är en positiv förstärkning. Man har en liten plastdosa, som man trycker på, då hörs ett klick. ( när jag klickerträna, Happy som valp, och på sommaren när, Affe öppnade en god öl, kom hunden rusande. Det hördes som klickern)
Hund som är inklickad, vet att efter klicket, blir det gotte.  Man kan även frishepa med klickern. Det menas att med små små steg, få fram det beteende man vill. Hund som ska snurra runt: bara huvudet vrids åt sidan, höger om man vill ...klicka-gotte. Nästa gång kanske tassen också flyttas,höger: klicka gotte.osv. tills den snurrar helt, då man lägger in ett kommando.
Hunden kommer till att prova olika saker...min hämtar grejor, stänger skåp, ligger, tassen mm. för att testa vad jag vill.  När man har valp o den t. ex sätter sig...klicka varje gång, säg sitt.
Nu är det minibitar av gotte, annars rullar hunden. När man sitter o kollar tv...hunden gör något kul...klicka.
ALLRA först måste man klicka in hunden, så den vet att klick: gotte
 
 
får ej röra det på tassen, eller maten
 
 
Klättra baklänges, på ett träd. ( Annika, något för Ossie :-))
 
 
Give me five, gör Happy. Jag har svårt att bocka mig ner, visa hand.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: