recept

Semlor!!
 
 
75gr. margarin
50gr. jäst
3dl mjölk
½dl socker
½tsk salt
½tsk kardemumma
1tsk bakpulver
9dl vetemjöl
 
Smält margarin och häll i  mjölk. Häll det ljummit över den smulade jästen. Lös upp det och rör ner socker, salt, kardemumma, bakpulver och vetemjöl. Arbeta degen smidig. Jäs till dubbel storlek.
Ugnen ska va 250C  Knåda degen och rulla till bullar.
Lägg dem på plåt med bakpapper. Jäs dubbel storlek. 
 
!st. uppvispat ägg
225gr. mandelmassa, inkråm från bullarna och mjölk (6msk)    Rör ihop detta.
Vispa vispgrädde
Pensla bullarna och grädda ca. 6-8 min.
 
Har varit med hunden hos Per, Happy hade svamp i vänster öra, droppar, sen återbesök om två veckor.
Jag har legat nerbäddad i sängen, med min förkylning. Ugnspannkaka till middag, med bacon i.  Gott.
Nu är det netflix, sen lägger jag mig och ser tv. Vill inte ha sån feberfrossa som inatt, tvi
Ha nu en skön kväll....
 
Nu är det bara ljusstaken i köket, sen har vi lampor uppe istället....dess köpte jag på Ikea.
 
 
 
 

Kommentera här: